Torsdagsloppis

I Eksjö finns en loppis som bara har öppet på torsdagar mellan kl 13-16. Och hur ofta är man ledig på torsdagar mellan kl 13-16? Precis! Nästan aldrig skulle jag säga. Jag åker förbi deras skylt ganska ofta, och den hänger där och liksom retar mig, räcker ut tungan till mig för att jag inte har tid. Men nu hände det sig som så att en dag föll alla bitarna på plats. Jag både befann mig i Eksjö och hade inte bråttom någonstans, så jag bestämde mig för att idag, ja idag skulle det hända.

Det första jag noterade var att de, precis den här veckan, hade utökat sina öppettider till att även innefatta tisdagar. Så nu har de öppet tisdagar OCH torsdagar kl 13-16.

En liten gatupratare utanför huset berättar att loppisen är i källaren och kallas för ”loppisgrottan” och det låter både lite spännande och lite skrämmande. Men jag möttes av den här inbjudande entrén, och då kändes det genast mycket mindre skrämmande.

Nere i loppisgrottan fanns allt möjligt, både kläder, textilier, husgeråd och alla möjliga pryttlar. Folk som var där fyndade höstkläder som vantar och sockor och allt möjligt. Det var lite rörigt på vissa hyllor, men personalen var trevlig och hjälpsam om man letade efter nåt speciellt.

Jag glömde notera adressen och vilka som driver loppisen, men den ligger i ett gult hus precis bredvid Ica i Eksjö om någon är sugen på att besöka den.

Kommentera

