Eksjö stadsfest: höjdpunkter

Efter en fartfylld helg är nu Eksjö stadsfest 2012 över. Som gammal festivalgeneral har jag en känsla av att festivalledningen borde vara ganska nöjda med årets upplaga. Det här är ju den första stadsfesten jag besöker i Eksjö så jag kan inte jämföra med de föregående åren, men bara det faktum att det på avslutningskonserten var sånt tryck i publiken att deras sång överröstade den kaxige Magnus Uggla – det talar för sig själv, tycker jag.

Idag strilar ett fint regn över Eksjö och det passar bra att summera helgens festligheter. En konsert som var överraskande bra var hyllningskonserten till Sam Cooke – Soul folks, med bland andra Papa Dee och Alexandra Wanvik Gunnarsson (lokal sångerska). Det var riktigt svängigt där inne vid museet, och det var roligt att se musiken uppskattas av publik i alla åldrar som sjöng och dansade tillsammans.


Soul folks med Papa Dee

En annan höjdpunkt var stadsfestens avslutning, över 10 000 människor som tillsammans med Mr. Uggla sjöng om att vara kung i baren på Stora torget mitt i stan. Hade det varit tak på stället hade det definitivt lyft! Det var en fantastisk feststämning, och jag har svårt att se att festivalen kunde ha fått en bättre avslutning.


Magnus Uggla

I fredags spelade Loreen på stadsfesten och det var en konsert med mycket värme. Jag tror att hela publiken kände vilket stort hjärta hon har. Det var verkligen härligt och hela torget exploderade när de första tonerna av Euphoria hördes..

Kommentera

