Soliga Eksjö

Nu är det äntligen helg igen, skönt eller hur? Idag bjuder Eksjö på ett fantastiskt sensommarväder med sol och värme.

Så här laddar jag inför helgen, visst är det härligt med alldeles nyplockade solvarma hallon?

Solvarma hallon

Igår hände en sån där härlig sak som bara händer i Eksjö. En riktigt trevlig torsdagsöverraskning. Vi var på vår väg för att hitta en lämplig middagsrestaurang, och promenerade av en slump förbi en elaffär. Min sambo sprang in där och jag väntade utanför med prinsessan Alice. När jag stod där och väntade så upptäckte jag en affisch för en konsert, som skulle gå av stapeln samma kväll till och med. Det var inget mindre än musiken från Les Miserables som skulle spelas. Vilken hit, tänkte jag.

När vi så hade ätit en trevlig middag på restaurang Amazing steakhouse så promenerade vi bort till stadskyrkan där konserten skulle hållas. Där möttes vi av en väldigt kompetent ensemble som framförde utvalda musikstycken ur musikalen Les Miserables. Det var Småländska paviljongsorkestern med gäster som underhöll oss. En fantastisk avslutning på en annars helt vanlig torsdagskväll om jag får säga det själv.

När vi kom ut från konserten hade himlen hunnit mörkna och där mitt på Stora torget stod statyn Smålandsryttaren (Alfred Ohlson 1929) upplyst och ståtlig. Det är en spännande och unik staty på det viset att den inte föreställer någon kung eller adelsman, utan en helt okänd 1600-talsryttare. Tänk er att en helt okänd smålandsryttare har fått hedersplatsen på Stora torget, mitt emot kyrkan.

Så med anledning av gårdagens oväntade fynd, får dagens sound bli en sång ur musikalen Les Miserables (klicka på länken för att öppna låten i Spotify).

Kommentera

